اخبار فناوری اطلاعات

بهترین SSD کامپیوتر و لپ تاپ در بازار ایران

بهترین SSD

بهترین SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها (دیسک سخت)، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند. اگر تصمیم به تهیه یک درایو SSD گرفته‌اید اما بین انبوه محصولات موجود در بازار دچار سردرگمی شده‌اید، ما در این لیست به معرفی بهترین درایو‌های SSD موجود در بازار با در نظر گرفتن عوامل مهمی نظیر قیمت، طول عمر، سرعت و اطمینان پذیری می‌پردازیم.

 

بهترین هارد اس اس دی

 

نکات مهم در خرید حافظه SSD

بر خلاف هارد دیسک‌ها که کارایی آن‌ها بسیار به هم نزدیک است، کارایی درایوهای SSD، حتی دو مدل مختلف از یک سازنده می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یکی از نکات مهم در خرید درایوهای SSD، طول عمر یا دوام است، چرا که تعداد دفعات خواندن و نوشتن درایوهای SSD یا به طور دقیق‌تر سلولهای حافظه SSD کاملاً محدود است. از این رو هیچ عجیب نیست که درایوهایی با طول عمر، کارایی و سرعت خواندن و نوشتن بسیار متفاوت در دسترس هستند.

 

سرعت خواندن و نوشتن متوالی

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی درایو را اعلام می‌کنند اما در نظر داشته باشید که سرعت‌های اعلام شده توسط سازنده صرفاً اسمی است و لزوماً قابل دست یابی نخواهد بود.

 

طول عمر تخمینی (M.T.B.F)

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، طول عمر تخمینی محصولات خود را ذکر می کنند. این مقدار که واحد آن ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است. هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.

 

انواع SSD  از نظر نوع سلول های حافظه

برخلاف هارد دیسک‌ها، کارایی، دوام و اطمینان پذیری درایوهای SSD به هیچ عنوان برابر و حتی نزدیک به هم نیست، از این رو در هر ظرفیت، حداقل سه گزینه پیشنهادی خواهیم داشت.از آنجایی که درایوهای SSD از نظر فنی پارامتر‌ها و نکات زیادی دارند، از بیان آن‌ها و دشوار‌تر کردن انتخاب برای شما صرف نظر می‌کنیم و ما با در نظرگرفتن همه عوامل و پارامترهای مهم، بهترین‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم تا به آسانی و سادگی هرچه تمام، بر اساس ظرفیت و بودجه بتوانید بهترین درایو SSD موجود بازار را تهیه کنید.

 

بنچمارک ها قابل اعتماد نیستند

اگر SSDها را بر اساس بنچمارک و سرعت اسمی مقایسه کنید، آنها را بسیار متفاوت خواهید یافت و ممکن است یک درایو چندین برابر دیگری سریعتر به نظر برسد و مجذوب آن شوید. هرچند بنچمارک ها بی ارزش نیستند، اما واقعیت این است که قابل اعتماد هم نیستند و اختلاف کارایی در عمل می تواند بسیار کمتر و حتی نامحسوس است.

بنچمارک ها معمولاً حداکثر یا میانگین کارایی لحظه ای (Peak) را نمایش می دهند که نمی تواند بازتاب دهنده کارایی واقعی باشد. سازندگان نیز تکنیک هایی را پیاده سازی می کنند که در استفاده کوتاه مدت و موقع نوشتن یا خواندن در حجم پایین، نتایج غیر واقعی ارائه می کند. در بسیاری از SSDها از تکنیک هایی چون SLC Caching استفاده شده است که نوشتن و خواندن در حجم پایین با کارایی بالاتری انجام می شود و همین امر به کسب نتایج غیر واقعی می انجامد.

برای نمونه ممکن است در نوشتن یا خواندن یک فایل 500 مگابایتی، به دلیل استفاده از قسمت SLC عملکرد بسیار خوبی را شاهد باشید اما در نوشتن یک فایل بزرگ تر کارایی بسیار پایین تر باشد. بنابراین اگر بنچمارک های یک SSD خیره کننده بود اما در عمل ضعیف ظاهر شد، هیچ تعجب نکنید. بهتر است به جای بنچمارک های مصنوعی (شبیه سازی)، به دنبال یافتن بررسی عملکرد در دنیای واقعی باشید.

 عملکرد خواندن و نوشتن تصادفی

سازندگان درباره تاثیر ویژگی هایی چون تعداد دستور العمل های خواندن و نوشتن قابل اجرا در هر ثانیه (IOPS) یا همان عملکرد تصادفی، زیاده روی می کنند و تاثیر آن در استفاده واقعی اغلب مواقع نامحسوس است. با اینکه هرچه مقدار IOPS بالاتر باشد بهتر است و منکر این موضوع نیستیم، اما در عمل محسوس نیست، چراکه از یک حد به بعد برای اغلب کاربران بی استفاده است.

در حقیقت تنها زمانی IOPS  بالا مفید واقع می شود که از SSD برای کارهای بسیار پیچیده و سنگین نظیر نگه داری دیتابیس (پایگاه داده) یا اجرای برنامه های با حجم نوشتن و خواندن بالا (و نه برنامه های معمولی) متعدد به صورت هم زمان استفاده شود، بنابراین خیلی به عملکرد تصادفی حساسیت نشان ندهید و همان عملکرد ترتیبی اهمیت بیشتری دارد.

SSDهای نوع TLC NAND بهترین انتخاب هستند

هرچند کارایی و دوام SSDهای نوع MLC NAND بهتر و بیشتر است، اما نوع TLC نیز بد نیستند. مزیت بزرگ نوع TLC قیمت پایین تر است.

به دلیل تبلیغات و فقدان شناخت فنی در مورد SSDهای نوع TLC، نگرانی هایی چون «دوام بسیار پایین» مطرح می شود اما در حقیقت چنین نیست و آنها نیز به اندازه کافی دوام می آورند. اغلب SSDهای نوع TLC امروزی برای حدود 70,000 گیگابایت نوشتن دوام می آورند که با در نظر گرفتن قیمت پایین آنها، کاملاً مطلوب است.

با این حال اگر قصد خرید یک SSD نوع TLC را دارید، پیشنهاد می شود محصولات جدید و بروز که به کنترلر مخصوص تراشه های حافظه TLC NAND مجهز هستند، تهیه کنید و سراغ مدل های مربوط به 2 یا 3 سال قبل نروید.

SSDهای 120 یا 128 گیگابایتی بهترین نیستند

سازندگان SSD روز به روز تلاش می کنند ظرفیت تراشه های NAND را افزایش دهند تا در نتیجه آن برای ساخت SSDها به تعداد کمتری تراشه حافظه نیاز باشد. استفاده از تعداد کمتری تراشه حافظه به کاهش هزینه تمام شده کمک می کند و به نفع هر دو سازنده و مصرف کننده است اما معایب خود را دارد.

کاهش تعداد تراشه های حافظه (استفاده از تراشه های پرظرفیت) به کاهش تعداد کانال های ارتباطی کنترلر با تراشه های حافظه می انجامد و کنترلر از طریق رابط کم عرض تر با تراشه ها در ارتباط است که به کارایی ضعیف تر می انجامد. یکی دیگر از معایب استفاده از تراشه های چگالی تر، طول عمر کمتر است، زیرا از هر تراشه بیشتر استفاده می شود و زودتر به مرگ خود نزدیک می شود. تعداد تراشه های حافظه با عملکرد تصادفی رابطه مستقیم دارد.

با توجه به کارایی و دوام بالاتر، بهتر است SSDهایی با ظرفیت بالاتر از 128 گیگابایت، به ویژه در خرید نوع TLC تهیه کنید.

SSDهای فاقد حافظه رم (DRAM Less) بهترین نیستند

یکی از اجزای اصلی درایوهای SSD که در هزینه تمام شده آنها نقش قابل توجه ای دارد، حافظه رم (RAM) است. در بسیاری از محصولات ارزان قیمت خبری از تعبیه حافظه رم مجزا نیست و از تکنیک های جایگزین نظیر SLC Caching استفاده می شود. عدم تعبیه حافظه رم به تنزل کارایی کلی SSD می انجامد و در مقایسه با SSDهای مجهز به حافظه رم، بسیار ضعیف عمل می کنند.

پیشنهاد می شود جز گزینه‌های اقتصادی، SSDهای فاقد حافظه رم (DRAM Less) تهیه نکنید.

SSDهای نوع M.2 سریع‌تر از نوع SATA نیستند

بسیاری تصور می کنند SSDهای ساخته شده در فرم فاکتور M.2 از نوع SATA سریعتر و بهتر هستند اما باید بگوییم لزوماً چنین نیست و می توانند عملاً تفاوتی نداشته باشند.

SSDهای M.2 بر اساس رابطی که از آن بهره می گیرند به دو نوع SATA III 6.0Gb/s و  PCI Express تقسیم می شوند که نوع اول از لحاظ کارایی هیچ گونه تفاوتی با SSDهای معمولی ندارد اما نوع PCI Express سریعتر و البته گرانتر است. تنها مزیت SSDهای M.2 SATA اندازه کوچکتر آنها است و در مقایسه با SSDهای معمولی حتی کم دوام تر و کمتر قابل اعتماد هستند. بنابراین اگر توجیه خاصی ندارید، تا جای ممکن به جای نوع M.2 SATA مدل های معمولی تهیه کنید.

به ظرفیت زیر 120 گیگابایت فکر نکنید

از آنجایی که درایوهای SSD نسبت به گذشته بسیار ارزان‌تر شده‌اند، دیگر ظرفیت‌های پایین نظیر 60 گیگابایت ارزش خرید ندارد و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین حداقل از ظرفیت 120 گیگابایت انتخاب کنید.

برندهای متفرقه را نادیده بگیرید

برندهای متفرقه بی شماری با قیمت های وسوسه کننده در دسترس هستند اما باید بدانید کارایی و دوام آنها مورد تردید است. از همین رو قویاً پیشنهاد می شود تنها سراغ برندهای معتبر و باسابقه بروید. همچنین در نظر داشتید باشید ممکن است یک برند قدیمی باشد اما در زمینه SSD تازه کار باشد و متفرقه محسوب شود.

بسیاری از اس اس دی های متفرقه و ارزان قیمت بسیار کند هستند و صرفاً برای نگه داری بازی ها و فایل ها مناسب خواهند بود. این اس اس دی ها برای نصب سیستم عامل و برنامه ها مناسب نیستند و از مشکلاتی چون تاخیر بالا و افت کارایی رنج می برند.

دیدگاهتان را بنویسید