اخبار فناوری اطلاعات

بهترین کارت گرافیک موجود در بازار

بهترین کارت گرافیک دارای ویژگی های فوق العاده ای برای پاسخگویی به نیاز کاربران می باشد. در صورتی که برای خرید کارت گرافیک اطلاعات کافی ندارید در ادامه با سایت مخاطب همراه شوید. ما در این صفحه از سایت مخاطب قصد داریم با توضیح در مورد ویژگی های کلیدی کارت گرافیک شما را با این سخت افزار بیشتر آشنا سازیم.

 

 

بهترین کارت گرافیک چگونه است؟

بعضی از افراد به اشتباه می گویند که جدیدترین و گران ترین کارت گرافیک مطمئنا بهترین کارت گرافیک است، اما باید بگوییم که با توجه به تنوع بسیار زیادی که کارت های گرافیکی دارند برای خرید یک  کارت گرافیک خوب انتخاب های زیادی پیش روی شما است. در حالت کلی کارت گرافیک سریع با عملکرد خوب خود باعث می شود اجرای برنامه ها و مخصوصا بازی  ها را سریعتر شده و از این رو لذت بیشتری برای کاربران هنگام گیمینگ فراهم می کند.

مشخصات کلی کارت های گرافیک

کارت گرافیک اجزای مختلفی دارد که شامل پردازنده گرافیکی، حافظه ویدیویی و پهنای باند می شود.

GPU یا همان پردازنده گرافیکی جزو اصلی و قلب تپنده یک کارت گرافیک به شمار می رود. تمامی محاسبات و همچنین ترسیمات گرافیکی توسط GPU انجام می شود، در واقع باید بگوییم که پردازنده مهم ترین ویژگی و شاخصه یک کارت گرافیکی است و اکثر خصوصیات کارت گرافیکی و همچنین مدل آن را بر اساس پردازنده گرافیکی تعیین می کنند.

بعد از پردازنده حافظه ویدیویی مهم ترین و اصلی ترین جز یک کارت گرافیک است، معمولا حجم حافظه ویدیویی را بر اساس گیگا بایت می سنجند و برخی افراد نیز به اشتباه معیار اثر گذاری کارت گرافیک را همین می دانند. اما باید بگوییم که ظرفیت اسمی نمی تواند تعیین کننده کارایی باشد چرا که بعضی مواقع یک کارت 1 گیگا بایتی عملکرد بهتری نسبت به یک کارت 4 گیگا بایتی دارد و این مسئله بیشتر مربوط به پهنای باند کارت گرافیکی است.

پهنای باند در واقع به مقدار حافظه ای گفته می شود که پردازنده گرافیکی در هر یک ثانیه می تواند به آن دسترسی داشته باشد. هر اندازه که حافظه پهنای باند بیشتر باشد توانایی و عملکرد کارت گرافیکی بهتر می شود.

به طور کلی نسل حافظه ای که در کارت گرافیک به کار رفته و همچنین BUS یا همان رابط پهنای حافظه و فرکانس حافظه از جمله عوامل تعیین کننده پهنای باند به شمار می روند. نسل تراشه حافظه به کار رفته در کارت گرافیکی دارای دو نوع GDDR5/X و GDDR6 می باشد. بهتر است که بدانید حافظه GDDR6 عملکرد بهتری داشته و معمولا برای کارت های گرافیکی رده بالا استفاده می شود. رابط حافظه یا همان BUS نیز عامل موثر دیگر در تعیین پهنای باند است، این عامل با بیت اندازه گیری می گردد و هر اندازه که بیشتر باشد پهنای باند نیز افزایش پیدا می کند. باتوجه به مسائلی که گفته شد باید بگوییم که بهترین کارت گرافیک می بایست از نظر ویژگی های گفته شده توانایی بالایی داشته باشد.

 

هنگام خرید کارت گرافیک به چه عواملی باید دقت شود؟

در بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم هر کارت گرافیک گران قیمت و آخرین مدلی یک کارت گرافیک خوب به شمار نمی رود، چرا که باید کارت گرافیک را با توجه به کارایی مورد نظر خود انتخاب و خریداری کنید. به همین دلیل در ادامه قصد داریم دو عامل مهم و تاثیر گذار برای خرید بهترین کارت گرافیک را بررسی کنیم.

کاربری عاملی تاثیر گذار در انتخاب کارت گرافیک

اولین مسئله ای که باید هنگام انتخاب کارت گرافیک به آن توجه شود کاربری است. به طور کلی کارت های گرافیکی با توجه به کاربری که دارند به چندین دسته تقسیم می شوند، در واقع به جرئت می توان گفت که کاربری مهم ترین عامل در طراحی کارت گرافیک می باشد.

از جمله کاربری های کارت گرافیک خروجی گرفتن تصاویر است، شاید از نظر شما هم عجیب بیاید اما در گذشته یکی از مهم ترین اهداف برای ساخت کارت گرافیک تنها خروجی گرفتن از تصاویر بود و بیشتر پردازش ها و محاسبات را پردازنده مرکزی یا همان CPU انجام می داد. اما در حال حاضر و با به کار گیری پردازنده گرافیکی که به آن آنبورد یا مجتمع نیز می گویند برای خروجی گرفتن از تصاویر دیگر نیازی به پردازنده جدا نیست و پردازنده گرافیکی مجتمع برای این کار کفایت می کند.

البته بهتر است بدانید که چند رسانه ای بودن نیز یکی از کاربری های کارت گرافیک های امروزی است اما به طور کلی اصلی ترین کاربرد کارت گرافیک به شکل مجزا برای گیمینگ می باشد، چرا که با توجه به گرافیک بالای بازی های امروزی دیگر کارت گرافیکی مجتمع پاسخگو نیست و می بایست از کارت گرافیک های مجزا با توانایی بالایی استفاده کرد. پردازنده های گرافیکی مناسب برای گیمینگ عبارت اند از GTX، RTX و .AMD

کیفیت و وضوح تصویر عامل تاثیر گذار در انتخاب و خرید کارت گرافیک

با توجه به آنچه که در بالا گفتیم کاربری کارت گرافیک بیشتر مربوط به گیمینگ می باشد بنابراین یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب کارت گرافیک وضوح تصاویری است که در بازی ها نمایش داده می شوند. هر چه وضوح تصویر بیشتر باشد پردازنده باید پردازش بیشتری انجام داده و حافظه ویدیویی بیشتری نیز احتیاج است.

سخن آخر

خرید و انتخاب بهترین کارت گرافیک یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران می باشد، در این صفحه از سایت مخاطب سعی کردیم ویژگی های این سخت افزار را به طور کلی برای شما شرح دهیم و برخی از مهم ترین عوامل برای خرید و انتخاب آن را باز گو کنیم. اما با این وجود برای انتخاب کارت گرافیکی عوامل بسیار دیگری مانند نرخ فریم دهی، فناوری های مورد پشتیبانی، رابط های برنامه نویسی API، میزان مصرف انرژی و حرارت تولیدی، اعمال فیلتر های نرم افزاری  و موارد دیگری وجود دارد که باید هنگام خرید به آن توجه شود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می توانید به دیگر صفحات وب سایت ما مراجعه کرده  و اگر می خواهید با چندی از بهترین مدل های کارت گرافیک آشنا شوید می توانید در زیر را مشاهده کنید.

The best graphics cards in 2022
  • Nvidia. GeForce RTX 3080.
  • AMD. Radeon RX 6800 XT.
  • Nvidia. GeForce RTX 3060 Ti.
  • Nvidia. GeForce RTX 3070.
  • AMD. Radeon RX 6900 XT.
  • Nvidia. GeForce RTX 3080 Ti.
  • Nvidia. GeForce RTX 3060 12GB.
  • Nvidia. GeForce RTX 3050.

 

دیدگاهتان را بنویسید