اخبار فناوری اطلاعات

بهترین حافظه SSD بازار

مهم‌ترین ویژگی‌های یک حافظه SSD خوب

چون موارد مهم و تأثیرگذار در یک حافظه‌ی SSD چندین بار و به‌طور پراکنده در طول متن مقاله ذکر شده است، بد نیست که به‌طور خلاصه نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های یک SSD خوب بپردازیم: سرعت بالا، وزن سبک، مقاومت و طول عمر بالا، صدا و مصرف برق کم، خنک ماندن حین اجرا، بازدهی و عملکرد خوب و مناسب.

ارزان‌ترین حافظه SSD بازار

ارزان‌ترین SSD بازار را حافظه‌‌های اس‌اس‌دی ۲٫۵ اینچ SATA با ظرفیت‌های ۱۲۰ گیگابایت می‌توان در نظر گرفت که سرعت بیشتری نسبت‌به هاردها دارند اما همچنان از بهترین SSDها کندتر عمل می‌کنند. باوجوداین می‌توانند جان تازه‌ای به سیستم‌های قدیمی ببخشند و سرعت بوت شدن ویندوز یا باز شدن برنامه‌ها را بهبود دهند.

باکیفیت‌ترین حافظه SSD بازار ایران

اگر بخواهیم بهترین و باکیفیت‌ترین SSD بازار ایران درحال‌حاضر را نام ببریم، انتخاب‌مان محدود به چند محصول خواهد بود که می‌توان از آن‌ها به SSD سامسونگ 980 پرو و سامسونگ 990 پرو، پی ان وای مدل CS3040، ایکس پی جی مدل GAMMIX S70 و کروشال مدل P2 اشاره کرد.

بهترین برند حافظه‌ی اینترنال SSD

برندهای معتبر بسیاری در تولید حافظه‌های SSD اینترنال دست دارند، اما از جمله‌ی بهترین آن‌ها می‌توان به کروشیال (Crucial)، وسترن دیجیتال، سامسونگ، اس‌کی هاینیکس (SK Hynix) و پی ان وای (PNY) اشاره کرد.

بهترین حافظه‌ی SSD برای لپ‌‌تاپ

پیش از خرید SSD برای لپ‌تاپ، ابتدا باید نوع و اندازه‌ی سازگار با لپ‌تاپ خود را پیداکنید. دومین چیزی که باید درنظر بگیرید، هدف از ارتقا حافظه‌ی و درواقع سرعت مورد نیاز شما برای حافظه‌ی SSD است. سومین عامل تأثیرگذار در انتخاب شما قیمت SSD است که نهایتاً تصمیمی شخصی خواهد بود. نکته‌ی دیگر، عمر مفید حافظه‌های SSD و میزان مقاومت آن‌ها دربرابر عواملی مانند ضربه، آب و گردوغبار است که معمولاً در مشخصات هر محصول عنوان شده و بهتر است با توجه به مواردی که ذکر کردیم، انتخاب هوشمندانه‌ای صورت گیرد.

از دیگر ویژگی‌های مهمی که باید قبل از خرید SSD برای لپ تاپ خود مدنظر قرار دهید، توجه‌به این مورد است که آیا SSD مورد نظر از فناوری SMART پشتیبانی می‌کند یا خیر. S.M.A.R.T به فناوری تجزیه‌وتحلیل و گزارش خودنظارتی بازمی‌گردد که یک تابع برای نظارت داخلی SSD و هارددیسک است. فناوری اسمارت با استفاده از نرم‌افزاری که به‌طور خاص برای عملکردهای آن طراحی شده است، وضعیت دستگاه‌ها را با کنترل و نظارت بر عملکرد تحت‌نظر می‎‌گیرد؛ البته اکثر SSDهای جدید از این فناوری بهره می‌برند و به‌این‌ترتیب احتمال از دست رفتن اطلاعات‌تان بسیار کم می‌شود.

SSD‌ها فارغ از نوعشان عموماً از اجزای زیر تشکیل شده‌اند یا حداقل برخی از اجزای زیر در آن‌ها استفاد شده است:

حافظه NAND: تراشه‌ای که اطلاعات روی سلول‌های آن ذخیره می‌شوند. سامسونگ و مایکرون و توشیبا سه سازند‌ی اصلی NAND به‌شمار می‌روند. بسته به فناوری ساخت و نوع ذخیره‌سازی کدهای داده به‌ترتیب به چهار دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند؛

  • SLC: گران‌ترین نوع NAND با امکان ذخیره‌ی یک بیت در هر سلول که کمتر در محصولات خانگی دیده می‌شود. قابلیت اتکاپذیری و عمر این نوع حافظه چشمگیر است.
  • MLC: این نوع NAND نیز در محصولات حرفه‌ای عموماً به‌کار برد می‌شود. در محصولات سری PRO سامسونگ از چنین تراشه‌هایی استفاده می‌کند. اتکاپذیری مثال‌زدنی و عمر بیشتر این حافظه‌ها درمقایسه‌با TLC از ویژگی‌های آن است. در این نوع حافظه، از هر سلول برای ذخیره ۲ بیت اطلاعات استفاده می‌شود.
  • TLC: پراستفاده‌ترین نوع NAND است که تعادل مناسبی بین قیمت و عملکرد دارند. این حافظه‌ها مناسب اکثر کاربری‌های عادی و حتی حرفه‌ای نیز هستند و در هر سلول آن‌ ۳ بیت اطلاعات ذخیره می‌شود.
  • QLC: ارزان‌ترین گروه‌ از NAND‌ها است که برای ارزان نگه‌داشتن قیمت در ظرفیت‌های حجیم استفاده می‌شود. هر سلول میزبان ۴ بیت اطلاعات است و محصولات سری QVO سامسونگ از چنین NAND‌هایی استفاده می‌کنند.

کنترلر: بخش مهم دیگر حافظه‌های ذخیره‌سازی کنترلر است که مدیریت خواندن و نوشتن روی حافظه و ارتباط با DRAM را برعهده دارد. سیلیکون موشن، فیوژن، مارول و سامسونگ برخی از سازندگان بزرگ کنترلر SSD محسوب می‌شوند. گفتنی است کنترلر نامناسب و ناهماهنگی آن با قابلیت‌های NAND و DRAM به عملکرد کلی لطمه می‌زند.

DRAM: در SSD‌های بالارده و گاه میان‌رده دیده می‌شود و به‌عنوان حافظه‌ی موقت سریع باعث سرعت بیشتر فرایندهای مپینگ داده و دسترسی به آن‌ می‌شود. برای کاربر خانگی فقدان این تراشه مشکل جدی نخواهد بود؛ اما توصیه می‌شود SSD مجهز به DRAM انتخاب کنید.

هیت‌سینک: SSD‌ به‌عنوان قطعه‌ای ساخته‌شده از تعدادی تراشه حین عملکرد گرما تولید می‌کند و این احتمال وجود دارد که در زیر بار شدید انتقال داده ممکن است حافظه‌ها دچار تِراتِل (Throttling یا افت کارایی برای کاهش دما) می‌شوند. هیت‌سینک‌‌ها عموماً عامل تعیین‌کننده‌ای در کاهش دما محسوب نمی‌شوند؛ اما شاید به بهبود وضعیت کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید